Ze zijn langer en lager. We hebben het over de nieuwe tramhaltes die als paddenstoelen uit de grond schieten. Geknipt en geschoren op het formaat van de nieuwe trams waarvoor de regionale Utrechtse tramlijn geschikt wordt gemaakt. We bekijken de tussenstand van ons werk met aannemer BAM en wat we doen tussen 13 en 19 juli.
Bij het Jaarbeursplein in Utrecht ziet de trambaan er nu wel even anders uit. In plaats van drie sporen zijn er nog maar twee over. Het spoor dat is verwijderd liep dood en was bedoeld om trams te laten keren. Op deze plek zijn, net als bij alle andere haltes in Utrecht, nu alle oude perrons volledig verdwenen. De bouw van de nieuwe tramhaltes is hier in volle gang. Er verschijnen niet alleen compleet nieuwe constructies. Ook worden er kabels en leidingen aangelegd. Dat is nodig voor de stroomvoorziening op de haltes en alle ICT toepassingen. De keerwanden voor de nieuwe perrons staan er bijna allemaal al in. In Utrecht hebben we ook de stopmachine ingezet om het spoor op de juiste hoogte te brengen. Dit is een goede basis om de nieuwe perrons goed af te stellen. In Utrecht hebben we bij de haltes Vasco da Gamalaan en Graadt van Roggenweg enkele masten van de bovenleiding verplaatst. Die moesten een stukje opschuiven omdat de perrons langer worden.
Van Utrecht naar Nieuwegein-Zuid
Op dit deel van de trambaan was het tot het centrum van Nieuwegein betrekkelijk rustig de afgelopen week. De nieuwe haltes staan klaar om getest te worden. We voerden hier de afgelopen week slechts enkele kleine werkzaamheden uit. Verderop langs de lijn naar Nieuwegein-Zuid is het systeem geïnstalleerd waarmee we de wissels verwarmen. Belangrijk in de winter om het OV te laten draaien. Verder zijn de voorbereidingen getroffen om hier het systeem in de trambaan te zetten, waarmee de seinen en wissels worden aangestuurd. Klaar voor gebruik zijn de speciale voetpaden langs de tramlijn. Die zijn bedoeld voor noodgevallen en als toegangsroute voor inspectie.
Halte Merwestein is zo ver klaar dat we zijn begonnen met het terugplaatsen van faciliteiten. Er is hier een nieuwe trap naar de perrons gemaakt. Nu het spoor klaar is in Nieuwegein-Zuid moeten de rails nog geslepen worden. Daarvoor zetten we de slijptram in. Dit bijzondere railvoertuig brengt het spoor in het juiste profiel dat aansluit op de wielen van de nieuwe trams. Let op: bij het slijpen komen vonken vrij en deze werkzaamheden zorgen tijdelijk voor geluidshinder. De geluidshinder kunt u vooral ervaren wanneer de machine voor uw huis rijdt. De machine rijdt twee keer langs, omdat beide sporen moeten worden geslepen.
Tramlijn van en naar wijk Doorslag/IJsselstein
Het schiet ook op met de bouw van de nieuwe haltes in de wijk Doorslag (Nieuwegein) en in IJsselstein. De haltes Eiteren en Achterveld zitten in de afbouwfase. IJsselstein Binnenstad en IJsselstein Zuid zijn nu zover dat volgende week faciliteiten kunnen terug worden geplaatst. De haltes bij St. Antonius Ziekenhuis, Doorslag, Hooghe Waerd en Clinckhoef zijn zo goed als klaar. We gaan daar nu aan de slag met het installeren van faciliteiten als OV-chippalen en de reisinformatiepanelen. De lassers hebben het spoor aan elkaar gezet. Om het nieuwe spoor goed aan te laten sluiten op de overwegen van de trambaan is ook hier de stopmachine bezig geweest om z’n ding te doen. Deze week worden hier de laatste bovenleidingdraden getrokken. Daarna is het nog een kwestie van afwerken van de bovenleiding; dat doen we komende weken nog.
Een stopmachine aan het werk op de trambaan
Volgende week rijdt ook in IJsselstein de slijpmachine. Voor het slijpen rijdt een machine over het spoor heen en weer die de spoorstaven slijpt. Bij het slijpen komen vonken vrij en deze werkzaamheden veroorzaken geluidshinder. De geluidshinder kunt u vooral ervaren wanneer de machine voor uw huis rijdt. De machine rijdt twee keer langs, omdat beide sporen worden geslepen.
Werken op zondagen
Tot en met half augustus werken we op zondagen bij de haltes en langs het spoor tussen Nieuwegein-Stadscentrum en IJsselstein-Zuid en Nieuwegein Stadscentrum en Nieuwegein-Zuid. Het gaat hierbij om werkzaamheden aan de bovenleiding, afrondende werkzaamheden en voorbereidend werk voor het testen van de tramlijn. Werken op zondag is nodig om het werk tijdig af te krijgen. Het gaat om kleinschalige werkzaamheden die geen grote hinder veroorzaken.